Γράμματα στον Φαζίλ από 65 μαθητές των Χανίων

Η ζωή… ένα βιβλίο με άγνωστο τέλος

Migozarad – Χρήστος Τσαντής
Γράμματα στον Φαζίλ, τον ασυνόδευτο ανήλικο πρόσφυγα από το Αφγανιστάν που έπειτα από μια μεγάλη περιπέτεια επανασυνδέθηκε με την οικογένειά του στη Γερμανία, έγραψαν 65 μαθητές από τα τμήματα Ανθρωπιστικής Κατεύθυνσης της Γ΄ τάξης του 3ου ΓΕΛ Χανίων, του Β΄4 του 3ου Γενικού Λυκείου Χανίων, και της ΣΤ΄ τάξης του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων.       
Ο Φαζίλ είναι ο ήρωας της νουβέλας του Χρήστου Τσαντή, με τίτλο «Migozarad», που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ραδάμανθυς. Το βιβλίο γράφτηκε σε πρώτη μορφή το 2010.
Ο συγγραφέας βρέθηκε με τα παιδιά στο σχολείο και όλοι μαζί διάβασαν το συγκλονιστικό γράμμα του Φαζίλ που υπάρχει μέσα στο βιβλίο. Αφού συζήτησαν, αποφάσισαν να του στείλουν το δικό τους μήνυμα. Έτσι λοιπόν, κάθισαν και του έγραψαν. Παράλληλα ζήτησαν απ’ τον Φαζίλ, αν θέλει και μπορεί, να απαντήσει στα γράμματά τους.
Τα γράμματα των παιδιών με ευαισθησία και με ωριμότητα, συγκλονίζουν. Το ίδιο και οι εικόνες που ζωγράφισαν οι μαθητές στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων.
Η σειρά με την οποία δημοσιεύονται τα κείμενα είναι τυχαία. Όπως δεσμεύθηκε στα παιδιά ο συγγραφέας, τα γράμματα στον Φαζίλ θα δημοσιευθούν και σε ειδικό παράρτημα στη 2η έκδοση του βιβλίου «Migozarad».

Τα γράμματα των μαθητών στον Φαζίλ

Γράμματα στον Φαζίλ
 ….στη ζωή μπορεί να ανατραπούν πολλά και να γίνουν ευχάριστα
Αγαπητέ Φαζίλ,
Χθες είχα ελεύθερο χρόνο και διάβασα το γράμμα που είχες γράψει στο βιβλίο «Migozarad». Αυτό που έπαθες ήταν πολύ στενάχωρο και μπορεί να ένιωσες τη χειραγώγηση που δέχθηκες από τους υπόλοιπους. Η ιστορία σου ξεκινάει με μια πολύ λυπητερή σκηνή, αφού οι γονείς σου φεύγουν και ουσιαστικά μένεις μόνος σε μια μεταβατική ηλικία για σένα, που άλλωστε είναι και η πιο σημαντική. Όμως, δεν πρέπει να τα παρατάς και να έχεις τη δύναμη να προσπεράσεις όλες τις δυσκολίες που η ζωή σου φέρνει. Να ξέρεις πότε ο άλλος σε κοροϊδεύει και πότε νοιάζεται πραγματικά για εσένα. Γιατί όπως άλλωστε είδες και εσύ στη ζωή μπορεί να ανατραπούν πολλά και να γίνουν ευχάριστα.
Τώρα που επιτέλους βρέθηκες ξανά με την οικογένειά σου, σου εύχομαι να είστε ευτυχισμένοι όλοι μαζί και να μην υπάρξει ξανά κανένας φόβος για το αν θα χάσεις τους δικούς σου, γιατί αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο για να το αντέξει κανείς. Όπως δύσκολο είναι να εγκαταλείπεις τον τόπο σου.
Με εκτίμηση, Ειρήνη, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων 

…ζούμε όλοι σε μια εποχή πολέμου, παρόλο που σε κάποιες χώρες δεν γίνεται αντιληπτός και δεν χρησιμοποιούνται όπλα.

Αγαπητέ Φαζίλ, ιδιαίτερα συγκινημένος από την ιστορία σου, που όλοι διαβάσαμε σήμερα στην τάξη, ένιωσα κι εγώ, όπως και οι συμμαθητές μου, την ανάγκη να σου στείλω αυτό το γράμμα ως έναν τρόπο για να νιώσουμε και οι δύο καλύτερα. Δυστυχώς ζούμε όλοι σε μια εποχή πολέμου, παρόλο που σε κάποιες χώρες δεν γίνεται αντιληπτός και δεν χρησιμοποιούνται όπλα. Ο δικός σου πόλεμος όμως, από τον οποίο θέλησες να ξεφύγεις, είναι αληθινός, με σάρκα και οστά. Χαίρομαι ιδιαίτερα που κατάφερες να το «σκάσεις» και να συνεχίσεις τη ζωή σου μαζί με την οικογένειά σου σ’ ένα ειρηνικό περιβάλλον. Εύχομαι μέσα από την καρδιά μου τα καλύτερα για εσένα.
Στέλιος, 3ο Γενικό Λύκειο χανίων

Ελπίζω να μην χρειαστεί να βιώσω ούτε στο ελάχιστο ότι βίωσες εσύ και οι άλλοι πρόσφυγες

Αγαπητέ Φαζίλ,
είμαι μια μαθήτρια Λυκείου στην Ελλάδα που δεν γνώρισα την προσφυγιά. Ούτε εγώ ούτε και η οικογένειά μου. Δεν έχουμε δει πρόσφυγες από κοντά παρόλο που ακούω συνέχεια γι’ αυτούς και έχουν έρθει πολλοί σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Δε νομίζω ότι μπορώ να διανοηθώ πώς ένα παιδί της ηλικίας μου μπορεί να κάνει ένα τόσο μεγάλο ταξίδι μόνο του, με τη ζωή του να εξαρτάται από αυτό. Δεν θέλω να φανταστώ πως οποιοσδήποτε άνθρωπος πρέπει να «κυνηγήσει» πλοία και φορτηγά για να μπορέσει να ζήσει. Ευτυχώς στην δική σου περίπτωση η κατάληξη ήταν η επιθυμητή. Πολλών όμως δεν είναι. Ελπίζω να μην χρειαστεί να βιώσω ούτε στο ελάχιστο ότι βίωσες εσύ και οι άλλοι πρόσφυγες.
Γεωργίνα, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Το καλύτερο που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι όταν έρχονται στη χώρα μας να τους δεχόμαστε και να τους κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε και να μην τους διώχνουμε…

Τα συναισθήματά μου γι’ αυτό το παιδί είναι ότι ένιωθα συγκίνηση γιατί έλεγε ότι έχασε τους γονείς του και υπέφερε από πείνα και δίψα και άλλα πολλά. Δεν ξέρω πως νιώθουν τα παιδιά τα οποία φεύγουν και τα αφήνουν οι γονείς τους και πάνε σε άλλες χώρες, κι εκεί που πάνε τους διώχνουν. Επίσης δεν ξέρουν που να κάνουν την ανάγκη τους και τα κάνουνε σε κάποια γωνιά, και είναι συνεχώς μέσα στους δρόμους. Το καλύτερο που θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι όταν έρχονται στη χώρα μας να τους δεχόμαστε και να τους κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε και να μην τους διώχνουμε.
Μαθητής του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων 

Θα ήθελα πάρα πολύ να είχες μια ήρεμη ζωή σαν εμάς

Αγαπητέ Φαζίλ,
μας διηγήθηκαν την ιστορία σου και καταλαβαίνω όσα έχεις περάσει μέχρι τώρα. στεναχωριέμαι για εσένα και την οικογένειά σου πολύ. Θα ήθελα πάρα πολύ να είχες μια ήρεμη ζωή σαν εμάς.
Νίκος, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Εύχομαι μια μέρα να σε συναντήσω

Γεια, φίλε μου Φαζίλ,
είμαι ο Λεωνίδας και είμαι 11 χρονών. είμαι πολύ συγκινημένος από την ιστορία που μου διηγήθηκαν για σένα. Θα ήθελα να σε ρωτήσω πως κατάφερες να επιζήσεις από όλα αυτά. Εύχομαι μια μέρα να σε συναντήσω.
Λεωνίδας, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Εγώ στη θέση σου θα έκανα το ίδιο

Γεια Φαζίλ,
το όνομά μου είναι Γωγώ και είμαι 12 χρονών. Μένω στα Χανιά και πάω στο καλύτερο σχολείο, στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων. Διάβασα την ιστορία σου και με συγκίνησε πολύ το πως κατάφερες σε τόσο μικρή ηλικία να κάνεις ένα τόσο μεγάλο ταξίδι. Θα πρέπει να ήσουν πολύ γενναίος για να πάρεις μια τόσο μεγάλη απόφαση. Έχω έναν μεγάλο αδελφό και η μαμά μου έχει πεθάνει και ζω με τον μπαμπά μου, τη γιαγιά μου και τον αδελφό μου. Τους αγαπάω πολύ, όσο κι εσύ τους δικούς σου. Εγώ στη θέση σου θα έκανα το ίδιο.
Εσύ έχεις αδελφό ή αδελφή; Θέλω να σε ρωτήσω κάτι. Προτιμάς πιο πολύ τη Γερμανία ή το Αφγανιστάν χωρίς πόλεμο; Βέβαια, θα ήθελα πολύ να μου απαντήσεις και αν μου απαντήσεις θα χαρώ πολύ να περνάς καλά.
Με αγάπη, Γωγώ, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων 

Αγαπητέ Φαζίλ, θαυμάζω την τόλμη σου και νιώθω τον πόνο που περνάς

Αγαπητέ Φαζίλ,
εγώ θα ήθελα να σου πω ότι θαυμάζω την τόλμη σου και νιώθω τον πόνο που περνάς. Θα ήθελα να μένεις πάντα δυνατός και να μην σου συμβεί ποτέ ξανά. Μπράβο για τη δύναμη και για την τόλμη σου.
Ένας μαθητής του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων

Εύχομαι να ευαισθητοποιηθούν όσοι διαβάσουν την επιστολή σου και να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τους πρόσφυγες

Φίλε μου Φαζίλ,
η συγκλονιστική σου επιστολή άγγιξε τα πιο ευαίσθητα σημεία της ψυχής μας. Τα τρομερά γεγονότα που περιγράφεις φαίνονται τόσο παράξενα σε σύγκριση με την απλή καθημερινότητα που ζούμε εμείς. Βέβαια, ποτέ δεν θα μπορέσουμε να σε κατανοήσουμε πλήρως, αφού η δικιά μας παιδική ηλικία δεν ταυτίζεται με τη δική σου. Ίσως και να μην καταλάβουμε ποτέ τι σημαίνει πείνα, μοναξιά, δίψα, τι σημαίνει να έχουμε ελλείψεις, να βρισκόμαστε σε ξένο τόπο, χωρίς χρήματα, χωρίς ελπίδα, χωρίς γονείς.
Αυτό που εύχομαι πραγματικά είναι να ευαισθητοποιηθούν όσοι διαβάσουν την επιστολή σου και να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τους πρόσφυγες. Ίσως μέσα από αυτές τις επιστολές να βλέπουμε εν μέρει αυτά που μπορεί κάποιος άνθρωπος να αντέξει. Ίσως επιτέλους να ευαισθητοποιηθούν περισσότεροι και να βοηθήσουν αυτούς που το έχουν πραγματικά ανάγκη.
Ραμόνα, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων
Migozarad
Ζωγραφιά του Κωνσταντίνου από το 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Κάνε χαρούμενες σκέψεις και όνειρα

Φαζίλ, μην το βάζεις κάτω. Όλα θα πάνε καλά. Κάνε χαρούμενες σκέψεις και όνειρα! Ο πόλεμος κάποτε θα περάσει. Ωστόσο προσπάθησε να είσαι καλά. Εμείς στο σχολείο μου θέλουμε να σε γνωρίσουμε και να σε βοηθήσουμε, εσένα και την οικογένειά σου. Ίσως κάποια μέρα καταφέρεις να γίνεις πραγματικά χαρούμενος και αυτό θέλουμε να ελπίζουμε.
Ειρήνη, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Το γράμμα του μικρού παιδιού

Το γράμμα του μικρού και ταλαίπωρου αυτού παιδιού ήταν πολύ συγκινητικό. Αυτό το παιδί παρότι ήταν κουρασμένο, ταλαιπωρημένο από τους πολέμους που έζησε, παρότι ήταν πεινασμένο, παρότι του έλεγαν ότι οι γονείς του είχαν σκοτωθεί,κατάφερε να περάσει όλες αυτές τις περιπέτειες και έζησε!
Λεωνίδας, 10ο Δημοτικό Σχολείο

Ελπίζω και οι υπόλοιποι πρόσφυγες να τα καταφέρουν όπως κι εσύ

Γεια σου Φαζίλ,
διάβασα το γράμμα σου και θέλω να σου πω μπράβο που τα κατάφερες να ξαναβρείς την οικογένειά σου και ελπίζω και οι υπόλοιποι πρόσφυγες να τα καταφέρουν όπως κι εσύ!
Μαρία, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Πως τα κατάφερες χωρίς να απελπιστείς;

Θα ήθελα να ρωτήσω τον Φαζίλ πως κατάφερε να κάνει ένα τόσο δύσκολο ταξίδι χωρίς να απελπιστεί.
Γιώργος, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

…Μπορούν άραγε να γίνουν αυτά σε έναν κόσμο που υπάρχουν ελάχιστα ίχνη ανθρωπιάς;

Αγαπημένε μου Φαζίλ,
Διαβάσαμε μέσα στην τάξη την προσωπική σου ιστορία, τα βιώματα δηλαδή που είχες σχετικά με τον πόλεμο και την προσφυγιά.
Εγώ προσωπικά δεν έχω ζήσει τέτοιου είδους εμπειρίες και συγκλονίστηκα όταν διάβασα τη δική σου. Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν ξέρουμε τι εκπλήξεις, ευχάριστες ή δυσάρεστες, μας επιφυλάσσει η ζωή. Γνωρίζω πολύ καλά όμως ότι ο πόλεμος είναι ένα απάνθρωπο πράγμα, που αναγκάζει τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια και την πατρίδα τους. Δεν έχει να προσφέρει κάτι, αλλά αντίθετα στερεί ανθρώπινες ζωές και προκαλεί δυσβάσταχτο πόνο. Και είμαι σίγουρη ότι εσύ ένιωσες αυτόν τον πόνο σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι μπορώ να σκεφτώ.
Το μόνο που είμαι σε θέση να κάνω αυτήν τη στιγμή είναι μερικές ευχές. Εύχομαι λοιπόν, να είσαι το τελευταίο παιδί σε αυτόν τον κόσμο που αναγκάζεται να εγκαταλείψει την πατρίδα του. Εύχομαι να είσαι το τελευταίο παιδί, ο τελευταίος άνθρωπος που έχει νιώσει τον πόνο που προκαλεί ο πόλεμος. Βασικά, εύχομαι να μην χάσουν άλλοι άνθρωποι τη ζωή τους από τον πόλεμο. Αναρωτιέμαι όμως: μπορούν άραγε να γίνουν αυτά σε έναν κόσμο που υπάρχουν ελάχιστα ίχνη ανθρωπιάς;
Γεωργία, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Είμαι πολύ χαρούμενη που βρήκες την οικογένειά σου και είσαι καλά

Μικρέ Φαζίλ,
διαβάσαμε το γράμμα που έστειλες στον δημοσιογράφο για όλα αυτά που πέρασες πριν μερικά χρόνια. Απ’ ό,τι κατάλαβα είσαι θαρραλέος και τολμηρός! Είμαι πολύ χαρούμενη που βρήκες την οικογένειά σου και είσαι καλά. Θα ήθελα πολύ να σε δω από κοντά για να μου διηγηθείς αυτά που πέρασες. σου εύχομαι να είσαι καλά εσύ και η οικογένειά σου και να μη σου συμβεί ξανά τίποτα τέτοιο.
Με πολλή πολλή Αγάπη,
Αγγελίνα, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων

Ο Θεός να σου ανταποδώσει τις δύσκολες ώρες που πέρασες

Γεια σου Φαζίλ,
μέσα από το βιβλίο του κυρίου Τσαντή κατάλαβα πόσο δύσκολα περνούσες από μικρή ηλικία και σου εύχομαι ο Θεός να σου ανταποδώσει τις δύσκολες ώρες που πέρασες. Στη Γερμανία όπου βρίσκεσαι σίγουρα θα περνάς καλύτερα τώρα μαζί με την οικογένειά σου.
Ειρήνη ♥   10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Μπράβο Φαζίλ

Γεια σου φαζίλ. Ήθελα να σε ρωτήσω πως τα κατάφερες όλα αυτά; Συγχαρητήρια που τα κατάφερες. Μπράβο! Επίσης μπράβο σου που κατάφερες να φτάσεις στη Γερμανία από το Αφγανιστάν. Άμα ήμουν εγώ στη θέση σου δεν θα τα κατάφερνα ποτέ!
Ειρήνη, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Στείλε μας ένα μήνυμα

Γεια Φαζίλ.
Πώς είσαι τώρα; Σου αρέσει στη Γερμανία; Αν θέλεις, πες μας τι κάνεις στον ελεύθερο χρόνο σου. Ο κύριος Χρήστος μας είπε πως πέρασες δύσκολα. Σε παρακαλούμε, στείλε μας ένα μήνυμα. 
Γιώργος, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων

Σου εύχομαι να μπορέσεις να ξεχάσεις

Γεια σου Φαζίλ. Εύχομαι να περνάς όμορφα εκεί στη Γερμανία όπου βρίσκεσαι. Το ξέρω πως πέρασες άσχημες ώρες στο Αφγανιστάν. Το έμαθα από το όμορφο και συγκινητικό βιβλίο του κ. Τσαντή. Σου εύχομαι να μπορέσεις να ξεχάσεις τις δύσκολες στιγμές που έζησες και πέρασες από μικρή ηλικία και να ξέρεις ότι συγκινήθηκα πολύ με την ιστορία σου.
Με αγάπη,
Χρυσή, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων 

…Η ζωή είναι ένα βιβλίο με άγνωστο τέλος

Αγαπητέ Φαζίλ, η ζωή είναι ένα βιβλίο με άγνωστο τέλος και συγγραφέα, και συνήθως έρχεται έτσι όπως δεν τα περιμένουμε. Η ψυχή του ανθρώπου είναι σαν καθρέπτης. Θα πέσει, θα σπάσει, κάποιος ή εσύ ο ίδιος θα βρεις τη δύναμη να τον ξανακολλήσεις… και πάλι από την αρχή. Όλα είναι κρεμασμένα από ένα νήμα και από εσένα εξαρτάται αν κοπεί. Έχε πίστη.
Ελένη & Τζώρτζια, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Να ξαναφτιάξεις τη ζωή σου

Σου εύχομαι μικρέ Φαζίλ, να καταφέρεις να ξαναφτιάξεις τη ζωή σου, και να έχεις ένα καλύτερο μέλλον και εσύ και η οικογένειά σου. Πρέπει να παλέψεις για τη ζωή σου και για τη ζωή όλων των άλλων προσφύγων. Σου εύχομαι ένα καλύτερο μέλλον. 
Αλέξης, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

…Η Ελλάδα σε καταλαβαίνει

Αγαπητέ Φαζίλ,
Εύχομαι να είσαι καλά και να έχεις βρει την οικογένειά σου. Πέρασες δύσκολα και δεν φταις εσύ, αλλά αφού το πάλεψες είσαι δυνατός. Να ξέρεις, στην Ελλάδα είσαι ευπρόσδεκτος μαζί με την οικογένειά σου. Η Ελλάδα σε καταλαβαίνει, αφού έχουμε περάσει εδώ την περίοδο που οι Έλληνες μεταναστεύανε.
 Peace παντού! Από Χανιά.
Στέλλα, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Να ζεις καλά

Αγαπητέ Φαζίλ, μου είπαν για την περιπέτειά σου από το Αφγανιστάν στην Ελλάδα. Φαντάζομαι πόσο δύσκολο ήταν. Σου εύχομαι να ζεις καλά, με υγεία και χαρά.
Ανδρέας, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Ελπίζω τώρα να είσαι καλά

Αγαπητέ Φαζίλ,
με λένε Φωτεινή και σου στέλνω αυτό το γράμμα για να σου πω ότι έχω διαβάσει το βιβλίο που περιγράφει την περιπέτειά σου. Εγώ είμαι Ελληνίδα και μένω στην Κρήτη, στη Χαλέπα. Πηγαίνω στην ΣΤ΄τάξη του Δημοτικού. Ελπίζω τώρα να είσαι καλά.
Με αγάπη, Φωτεινή, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε τον εαυτό μας σε αυτήν την κατάσταση

Γεια σου Φαζίλ,
σου στέλνουμε αυτό το γράμμα από τα Χανιά, στην Ελλάδα, από το 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων. Διαβάσαμε στην τάξη μας ένα απόσπασμα από το βιβλίο «Migozarad» του Χρήστου Τσαντή, συγκεκριμένα το γράμμα σου στον δημοσιογράφο. Από την περιπέτειά σου συγκινηθήκαμε όλοι. Δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε τον εαυτό μας σε αυτήν την κατάσταση.
Χρήστος-Οδυσσέας, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων 

Θα ήμουν απόλυτα ευτυχισμένος αν ήσουν το τελευταίο άτομο με ένα τόσο δυσάρεστο παρελθόν

Φαζίλ,
μετά από όσα άκουσα για τη ζωή σου καθώς και για τις δυσκολίες που αντιμετώπισες, είμαι συγκλονισμένος και δεν ξέρω τι να πω. Χαίρομαι που στο τέλος επανασυνδέθηκες με την οικογένειά σου και θα ήμουν απόλυτα ευτυχισμένος αν ήσουν το τελευταίο άτομο με ένα τόσο δυσάρεστο παρελθόν.
Με μεγάλη αγάπη, ο φίλος σου από την Κρήτη, Γιώργος! 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Σ’ ευχαριστούμε γιατί μας άλλαξες

Αγαπημένε Φαζίλ, 
η ζωή πολλές φορές μας επιφυλάσσει φοβερές δυσκολίες. Εσύ σίγουρα είσαι ένας από τους ανθρώπους που έζησαν κάποιες από αυτές. Όμως, Φαζίλ μου, ό,τι δεν μας σκοτώνει μας κάνει δυνατότερους και μπορεί η ιστορία σου να σε πλήγωσε ανεπανόρθωτα όμως άξιζε. Άξιζε γιατί τώρα έγινες καλύτερος, ισχυρότερος, εμπειρότερος. Άξιζε γιατί όλοι εμείς διαβάσαμε την ιστορία σου και εμπνευστήκαμε. Άξιζε Φαζίλ μου, γιατί έδωσες, δίνεις και θα δίνεις ένα μήνυμα κατά του πολέμου, ένα μήνυμα κατά των θηριωδιών που διαπράττονται συνεχώς από κάθε είδους εξουσία.
Σου αφιερώνω αυτή τη φράση του Κένεντι: «Όταν η συνέχεια γίνεται ζόρικη, μόνο οι ζόρικοι συνεχίζουν». Κι εσύ συνέχισες, πάλεψες και αποδείχθηκες σπουδαίος μαχητής.
Σ’ ευχαριστούμε γιατί μας συγκίνησες. Σ’ ευχαριστούμε γιατί μας άλλαξες.
Βασιλική, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων
Migozarad
Δημιουργία της Μιρέλας και της Μαρίας, από το 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων
Μπράβο που μπόρεσες να πας στη Γερμανία. Διάβασα το γράμμα σου από το βιβλίο.
Μαθητής του 10ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων

Αγαπητέ Φαζίλ,

με μεγάλη τιμή σου γράφω αυτό το γράμμα για να σε συγχαρώ για την τόση δύναμη που είχες και άντεξες σε ένα τόσο μεγάλο ταξίδι. Υπάρχουν τόσοι μετανάστες εκεί έξω αλλά κανένας από εμάς ακούγοντας ακόμα και πολλές φορές την ιστορία τους δεν μπορούμε πραγματικά να τους καταλάβουμε.
Αμαλία, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Λυπάμαι πολύ που πέρασες τόσο δύσκολα χρόνια.

Αγαπητέ Φαζίλ,
έμαθα για το τόσο δύσκολο ταξίδι που πέρασες. Λυπάμαι πολύ που πέρασες τόσο δύσκολα χρόνια. Θα ήθελα να σε ρωτήσω τα εξής: Πως νιώθεις τώρα που ξαναβρήκες τους γονείς σου; Τι ένιωθες όταν τους είχες χάσει; Πως ένιωθες όταν μπήκες στο πλοίο;
Με πολύ αγάπη, Αργυρώ, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

….Μακάρι να μπορούσα να σου πω πως τα πράγματα θα γίνουν καλύτερα τόσο στην πατρίδα σου όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, μα δυστυχώς δεν μπορώ να πω κάτι τέτοιο με σιγουριά, διότι θα είναι κατά πάσα πιθανότητα ψέμματα

Αγαπητέ Φαζίλ,
διάβασα την ιστορία σου και είμαι βαθύτατα συγκινημένος. Θαυμάζω το θάρρος και το κουράγιο σου. δυσκολεύομαι να βρω τα κατάλληλα λόγια για να εκφράσω τα συναισθήματά μου για τις περιπέτειες που πέρασες. Μακάρι να μπορούσα να σου πω πως τα πράγματα θα γίνουν καλύτερα τόσο στην πατρίδα σου όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, μα δυστυχώς δεν μπορώ να πω κάτι τέτοιο με σιγουριά, διότι θα είναι κατά πάσα πιθανότητα ψέμματα. Κλείνοντας, θέλω να σου ζητήσω να παραμείνεις τόσο γενναίος και να συνεχίσεις να αγωνίζεσαι για να αλλάξουν τα πράγματα, καθώς είναι η ατομική δραστηριοποίηση, η οποία θα μεταλλαχθεί σε συλλογική δραστηριοποίηση που θα αλλάξει εν τέλει τον κόσμο.
Μιχάλης, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων 

…Ήταν μια τεράστια εμπειρία αυτό που πέρασες που εμείς ποτέ δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε

Γειά, Φαζίλ.
Το όνομά μου είναι Μαρίνα και είμαι Ελληνίδα. Ζω στα Χανιά της Κρήτης και είμαι 12 χρονών. Το σχολείο μου είναι το 10οΔημοτικό Σχολείο. Εγώ και η τάξη μου ακούσαμε την ιστορία σου από το 2010 και μας εντυπωσίασε. Με εντυπωσίασε πως τα κατάφερες να φτάσεις στη Γερμανία από το Αφγανιστάν. Θα ήταν μια τεράστια εμπειρία αυτό που πέρασες που εμείς ποτέ δεν θα μπορούσαμε να φανταστούμε. Ελπίζω να ζεις μια ευτυχισμένη ζωή στη Γερμανία και θα χαρώ πολύ να μας απαντήσεις.
Μαρίνα, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

…Θαυμάζω το θάρρος σου


Αγαπητέ Φαζίλ,
Έμαθα την ιστορία σου και πιστεύω ότι για να ρισκάρεις και να μπεις μέσα στο φορτηγό, σημαίνει ότι ήθελες πολύ να βρεις την οικογένειά σου. Πιστεύω ότι λίγοι άνθρωποι έχουν το θάρρος να το κάνουν κι εσύ είσαι μέσα σε αυτούς. Θαυμάζω το θάρρος και τη γενναιότητά σου και πιστεύω ότι ήσουν πολύ τυχερός. Αν εγώ ήμουν στη θέση σου δεν ξέρω τι θα έκανα. Ίσως να καθόμουν στην πατρίδα μου και να τους περίμενα.
Μαρία, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Πώς ένιωσες;

Θα ήθελα να σε ρωτήσω πως έβρισκες φαγητό όσο ήσουν στο φορτηγό; Και νερό πώς έβρισκες; Πώς ένιωσες όταν βρήκες τους γονείς σου; Πώς ένιωσες όταν σε βρήκε ο δημοσιογράφος;
Ορέστης, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων 

Ξέρω πως πέρασες πολύ δύσκολες στιγμές

Αγαπητέ Φαζίλ,
ξέρω πως πέρασες πολύ δύσκολες στιγμές ψάχνοντας τους γονείς σου. Ρίσκαρες πολύ όταν μπήκες στο φορτηγό. Λίγα παιδιά θα το έκαναν αυτό. Θαυμάζω το θάρρος σου. ελπίζω τώρα να είσαι χαρούμενος δίπλα στους γονείς σοτ.
Με αγάπη, Αλύ, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

…σου εύχομαι να περάσεις καλά στην υπόλοιπη ζωή σου

Αγαπητέ Φαζίλ,
έμαθα για το ταξίδι σου και θα ήθελα να σου πω ότι είναι πολύ δύσκολο για ένα παιδί να αντιμετωπίσει αυτές τις δυσκολίες. Ήσουν πολύ γενναίος και τις αντιμετώπισες σωστά. σου εύχομαι να περάσεις καλά στην υπόλοιπη ζωή σου.
Με εκτίμηση, Κλειώ, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων

Λυπάμαι για όλα αυτά που πέρασες και μακάρι να μην τα περάσω κι εγώ

Αγαπητέ Φαζίλ,
εδώ στο σχολείο μας διηγήθηκαν την ιστορία σου και μάθαμε πόσο δύσκολα πέρασες μέχρι να φτάσεις στη Γερμανία. φαντάζομαι ήταν πολύ δύσκολα μέσα στο φορτηγό όταν πηγαίνατε προς τη θάλασσα. Λυπάμαι για όλα αυτά που πέρασες και μακάρι να μην τα περάσω κι εγώ 🙂
Χάρης, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων 

Πώς μπόρεσες να τα αντέξεις όλα αυτά;

Αγαπητέ Φαζίλ.
άκουσα την ιστορία σου και είμαι πολύ συγκινημένος από αυτά που πέρασες. Θα ήθελα να σε ρωτήσω πώς μπόρεσες να τα αντέξεις όλα αυτά; Επίσης, πώς είναι η ζωή στη Γερμανία; Αλλά αναρωτιέμαι πώς βρήκες τόσο θάρρος για να κάνεις όλο αυτό το ταξίδι. σου εύχομαι να περνάς καλά εκεί και καλή συνέχεια.
από τον Διονύση, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων 
Υπομονή! Σκέψου πως κάποια στιγμή όλα… θα περάσουν (migozarad)
Μαρία-Χριστίνα, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων
Υπομονή και Όνειρα…
Αλεξία, 3ο γενικό Λύκειο Χανίων
Σου εύχομαι από τα βάθη της καρδιάς μου, καλή τύχη στη ζωή σου και να πιστέψεις ότι θα πραγματοποιηθούν οι επιθυμίες σου.
Άννα, 3ο γενικό Λύκειο Χανίων 

Ελπίζω πραγματικά η ιστορία σου να αλλάξει τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων

Αγαπητέ Φαζίλ,
η ιστορία που αφηγείσαι στην επιστολή σου είναι πραγματικά συγκλονιστική. Ελπίζω να συγκινήσει όσους ρίχνουν τις ευθύνες της προσφυγιάς στους ίδιους τους πρόσφυγες χωρίς να γνωρίζουν τις περιπέτειες που αυτοί πέρασαν. Ελπίζω πραγματικά η ιστορία σου να αλλάξει τον τρόπο σκέψης αυτών των ανθρώπων.
Μανόλης, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

…η Ελλάδα λίγα χρόνια πριν είχε βιώσει την προσφυγιά σε πολύ μεγάλο βαθμό αλλά και τους βίαιους πολέμους και τη σκλαβιά

Αγαπητέ Φαζίλ,
πράγματα είναι ένα δράμα και στενάχωρα όλα όσα γράφεις! Στη χώρα μου όντως κυριαρχεί το χρήμα και είναι απάνθρωπο να μη δέχεται κανείς να σε βοηθήσει, χωρίς αντάλλαγμα, ειδικά από τη στιγμή που η Ελλάδα λίγα χρόνια πριν είχε βιώσει την προσφυγιά σε πολύ μεγάλο βαθμό αλλά και τους βίαιους πολέμους και τη σκλαβιά.
Είναι τόσο ευχάριστο που έχεις κατορθώσει να βρεις την οικογένειά σου. Τα βιώματά σου δείχνουν μεγάλη δύναμη ψυχής γι’ αυτό και ελπίζω κάποια στιγμή να μπορέσεις να πας σε κάποιο σχολείο και να μορφωθείς…
Εύα, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων 
Migozarad

…Να δίνεις δύναμη στους άλλους

Φαζίλ, κολλητέ, να προσέχεις. Και τώρα που μάλλον θα έχεις μεγαλώσει, να διηγείσαι τα όσα πέρασες δίνοντας δύναμη στους άλλους ανθρώπους να μην τα παρατάνε.
Γιάννης, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Σε εκτιμάμε πολύ

Γεια σου,
μάθαμε ότι πέρασες δύσκολα και το εκτιμάμε πολύ εδώ. Χαίρομαι που είσαι καλά τώρα. Να ξέρεις, σε εκτιμάμε πολύ.
Εύα, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

…Θα έπρεπε να είμαστε όλοι πρόθυμοι να τους βοηθήσουμε και να τους υποστηρίξουμε στις δύσκολες καταστάσεις

Αγαπητέ Φαζίλ,
Πρόσφατα έμαθα την ιστορία σου, την τραγική ιστορία σου. Αυτό που σου έτυχε θα μπορούσε να συμβεί στον καθέναν, από οποιαδήποτε χώρα και σε οποιαδήποτε ηλικία. Το θέμα είναι να έχεις την ψυχική δύναμη να το αντιμετωπίσεις.
Πολλοί άνθρωποι που ζουν σε παρόμοιες καταστάσεις και περνάνε δύσκολα. Θα έπρεπε να είμαστε όλοι πρόθυμοι να τους βοηθήσουμε και να τους υποστηρίξουμε στις δύσκολες καταστάσεις.
Εγώ, αν ζούσα τέτοιες καταστάσεις στη χώρα μου, θα έπαιρνα την απόφαση από μόνη μου να φύγω από την πατρίδα μου και να αναζητήσω κάτι καλύτερο.
Εσύ, προφανώς και στη συνέχεια θα αντιμετωπίσεις προβλήματα και η αντιμετώπιση που θα έχεις απ’ τους ανθρώπους δεν θα είναι πάντα καλή ούτε θα δείξουν όλοι πρόθυμοι να σε βοηθήσουν. Όλα αυτά θα πρέπει να τα ξεπεράσεις για να προχωρήσεις στη ζωή σου και να πετύχεις στους στόχους που έχεις. Ακόμα και μόνος σου να είσαι μπορείς να καταφέρεις πολλά και να είσαι πραγματικά ευτυχισμένος στη συνέχεια. Αυτά είχα να σου πω. Ελπίζω να σε βοήθησα και να συνεχίσεις να προσπαθείς και να πετυχαίνεις τους στόχους σου.
Μυρτώ, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων
Θα ήθελα να σε ρωτήσω, σε τι κατάσταση ήταν οι γονείς σου όταν ξαναβρεθήκατε;
Σταύρος, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Τα κατάφερες τελικά

Αγαπητέ Φαζίλ,
διάβασα την ιστορία σου και θα ήθελα να σε ρωτήσω αν τα πήγες καλά με το ταξίδι. ελπίζω καλά! Τα κατάφερες τελικά. Πιστεύω ότι θα ήσουν πολύ θαρραλέος και ότι θα είχες μεγάλη υπομονή.
Μιχάλης, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Φαζίλ, Αδερφέ μου

Φαζίλ, Αδερφέ μου, πού βρίσκεσαι; Τι κάνεις; Πώς περνάς; Εκεί που πας να έχεις το νου σου. Εκεί όπου κοιμάσαι εύχομαι να βρεθεί για σένα μια νεράιδα να σε προσέχει. Καλή δύναμη! Μαρίνα, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Χαιρετίσματα στην οικογένειά σου

Γεια σου φίλε μου,
Σε συμπονώ και συγκινούμαι από το μακροχρόνιο και οδυνηρό ταξίδι που πέρασες. Πραγματικά θα ήθελα να σε γνωρίσω από κοντά. Θα ήθελα να μου πεις για τη ζωή σου, για την ιστορία σου.
Χαιρετίσματα στην οικογένειά σου, Δημήτρης, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Χαίρομαι που έχω τη την ευκαιρία να σου γράψω αυτό το γράμμα.

Φαζίλ, έμαθα την ιστορία σου, το τι πέρασες μέχρι να βρεις την οικογένειά σου. Χαίρομαι που έχω τη την ευκαιρία να σου γράψω αυτό το γράμμα. Εύχομαι όλα να πηγαίνουν καλύτερα στη ζωή σου, σε εσένα και στην οικογένειά σου.
Στέλιος, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Έλα να πάμε για καφέ επαέ στο λιμάνι

Γεια σου Φαζίλ,
Τι κάνεις; Χαίρομαι πολύ που έχω την τιμή να μιλήσω μαζί σου! Πού μεταναστεύεις τώρα ρε τρελέ; Έλα να πάμε για καφέ επαέ στο λιμάνι. Εύχομαι να περνάς καλά και να προσέχεις!
Οντέτα ♥ 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων 

Δύσκολα κάποιος θα έκανε τόσα πολλά

Γεια σου Φαζίλ. Ακούσαμε την ιστορία σου και μας άρεσε. Εμένα μου άρεσε αρκετά και πιστεύω ότι στη θέση σου δύσκολα κάποιος θα έκανε τόσα πολλά.
Γιάννης, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων

Χαίρομαι που έμαθα για εσένα

Γεια σου Φαζίλ, μόλις άκουσα την ιστορία σου. Είμαι μαθητής στα Χανιά και χαίρομαι που έμαθα για εσένα.
Μιχάλης, 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων
Migozarad
Ζωγραφιά της Ειρήνης, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Μέσα από αυτό το βιβλίο κατάλαβα πως είναι να είσαι πρόσφυγας

Γεια Φαζίλ,
διάβασα το γράμμα σου στο βιβλίο «Migozarad». Μπράβο σου που μπόρεσες να φτάσεις μέχρι τη Γερμανία και βρήκες την οικογένειά σου. Μέσα από αυτό το βιβλίο κατάλαβα πως είναι να είσαι πρόσφυγας και να περνάς τόσες δυσκολίες για να πας κάπου να ζήσεις και να βρεις την οικογένειά σου. Δεν μπορώ να καταλάβω πως είναι να είσαι πρόσφυγας, αλλά καταλαβαίνω το κουράγιο και την κούρασή σου.
Με αγάπη, 
Εριέττα, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων

…Όλα θα πάνε καλά, Φαζίλ

-Αγαπητέ Φαζίλ,
Έμαθα την ιστορία σου και θα ήθελα να σου πω ότι συγκινήθηκα πολύ και ότι λυπάμαι που έπρεπε να ζήσεις όλα αυτά και να χάσεις τους γονείς σου. Νομίζω πως είχες μια πολύ δύσκολη ζωή και ακόμα ίσως έχεις, και επίσης ότι έχεις ζήσει μια πολύ άσχημη εμπειρία ταξιδεύοντας με μια βαρκούλα στην κρύα θάλασσα.
Πιστεύω πως αυτό που έκανες είναι σπουδαίο και ότι είσαι πολύ τολμηρός. Αλλά χαίρομαι πολύ που τώρα ζεις σε μια χώρα, χωρίς πόλεμο, μαζί με τους γονείς σου.
Όλα θα πάνε καλά, Φαζίλ!
Με αγάπη, Μιρέλα, 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων
-Λυπούμαστε πολύ για αυτά που πέρασες. Ελπίζουμε τώρα να είσαι καλύτερα, με την οικογένειά σου.
Στέφανος, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων

Είμαι λυπημένη για αυτό που πέρασες

Γεια σου Φαζίλ,
διάβασα ένα βιβλίο το οποίο περιγράφει τις στιγμές που μετανάστευες. θα ήθελα να σου πως πως είμαι λυπημένη για αυτό που πέρασες. Ξέρω πως πέρασες δύσκολες στιγμές… Ελπίζω να περνάς καλά εκεί, στη Γερμανία. Χάρηκα που έμαθα για εσένα…
Με αγάπη και συμπόνοια,
Αθηνά, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων

Αυτό το βιβλίο μου άρεσε πολύ

Είναι ένα συγκινητικό βιβλίο διότι ένα παιδάκι νομίζει πως οι γονείς του ζουν και ανυπομονεί πως κάποια μέρα θα γυρίσουν. επίσης αυτό το παιδάκι μια μέρα παίρνει την  απόφαση να μπει στο φορτηγό και αναζητήσει τους γονείς του. Αυτό το βιβλίο μου άρεσε πολύ και θα πρότεινα να το διαβάσετε όλοι.
Αργυρώ, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων

…ξέρουμε ότι πέρασες δύσκολα και σε καταλαβαίνουμε

Γεια σου Φαζίλ,
ξέρουμε ότι πέρασες δύσκολα και σε καταλαβαίνουμε. Είσαι πολύ δυνατός και τολμηρός άνθρωπος. Σου εύχομαι να είσαι πάντα χαρούμενος και δυνατός.
Ίριδα, 10ο Δημοτικό σχολείο Χανίων
Migozarad

Δείτε εδώ για παραγγελίες του βιβλίου

migozarad

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Τα δυο πουγκιά», του Γιώργου Ηλιάδη, στην Κρήτη της Κατοχής

Ο Μενέλαος Λουντέμης και η Μυρτώ

Το άθροισμα των κόκκων σιταριού στο πρόβλημα της σκακιέρας και το παιχνίδι των πεσσών των αρχαίων Ελλήνων

Follow by Email