Η νοηματική γλώσσα στο προσκήνιο

Εκδήλωση – Παρουσίαση βιβλίου 

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2016

7 μ.μ. Πνευματικό Κέντρο Χανίων

Η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, το Πνευματικό Κέντρο, οι διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το Σωματείο ΑμΕΑ Χανίων, ο Σύλλογος Κωφών «Σαμαριά» και οι Εκδόσεις Ραδάμανθυς, διοργανώνουν εκδήλωση για τη Νοηματική Γλώσσα στις 23 Νοεμβρίου 2016, στις 7 το απόγευμα, στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.
Παρουσίαση του βιβλίου της Ελένης Καβαζίδου «Νοηματική Γλώσσα»
από την Ελένη Μαραθάκη, Δασκάλα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Λογοθεραπεύτρια
Σύντομη ομιλία:  Ι. Μαρκαντωνάκης με θέμα: «Αιγίδα: Γλώσσα ή νοηματική παγίδα»
Χαιρετίζουν:
Εκπρόσωπος της Π.Ε. Χανίων
Α. Μπασιά, Σωματείο ΑμΕΑ Χανίων
Δ. Τσιχλιάς, Σύλλογος Κωφών Χανίων
Α. Καλαϊτζάκης, Λέσχη διάδοσης Νοημ. Γλώσσας

Χοροθεατρικό δρώμενο
Παραδοξογράφοι…
Καλομοιράκης Μάνοςηθοποιός,
Κατσικανδαράκη Μαρία, νηπιαγωγός,
Κελαϊδή Λίνα, ηθοποιός,
Κερδέλα Γεωργία, Δασκάλα-χορεύτρια.
Χορογραφία: Ελένη Καβαζίδου
Μουσική: Πάρις Ιωαννίδης
Χορηγός επικοινωνίας της εκδήλωσης είναι η εφημερίδα ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ
Η Ελένη Καβαζίδου θέτει κρίσιμα ερωτήματα και δίνει τεκμηριωμένες απαντήσεις βασισμένη στις πιο αξιόπιστες ακαδημαϊκές πηγές της τελευταίας εικοσαετίας. Ταυτόχρονα αναδεικνύει σημεία κλειδιά για τις μελλοντικές έρευνες.
Αποτελεί κλειδί ή παγίδα η Νοηματική Γλώσσα; Ποιά είναι τα στάδια εξέλιξής της, τα προτερήματα και οι αδυναμίες της; Ποιά είναι η γενεσιουργός Αιτία της Κουλτούρας των Κωφών; Ποιές συνθήκες ευνόησαν την κοινότητα των κωφών να αναπτυχθεί τόσο πολύ στον 20ο αιώνα; Ποιά τα θετικά και ποιά τα αρνητικά αυτής της ραγδαίας εξέλιξης των κοινοτήτων τους; Ποιές είναι οι διαφορές μεταξύ της νοηματικής και της προφορικής γλώσσας στην εγκεφαλική λειτουργία; Μπορεί η Νοηματική Γλώσσα να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση νοητικών, κινητικών και ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων;
Όπως γράφει χαρακτηριστικά η συγγραφέας: «Είναι καλό να γνωρίζουμε τα κλειδιά και τις παγίδες της σύγχρονης νοηματικής γλώσσας και των εκπροσώπων της. Έχοντας τη γνώση, έχουμε τη δύναμη».
Η Ελένη Καβαζίδου καταθέτει στην επιστημονική της μελέτη μια σύγχρονη, συνθετική οπτική των δυνατοτήτων που παρέχει η γνώση και η εφαρμογή τεχνικών της Νοηματικής Γλώσσας σε ευρεία κλίμακα. Παραθέτει πολύτιμο υλικό από την εγχώρια και διεθνή βιβλιογραφία, προβληματικές και ιδιαιτερότητες της Νοηματικής, ενώ αναδεικνύει πλευρές που έμεναν σχετικά αθέατες. Παράλληλα, θέτει ανοιχτά ερωτήματα για μελλοντικές έρευνες.
Το ανθρώπινο σώμα, η ανάγκη για επικοινωνία και το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο εξελίχθηκε η γλώσσα, οι επιδράσεις συγκεκριμένων εγκεφαλικών κέντρων, οι κοινωνικές διεργασίες που εμπλέκονται στην εξέλιξη του λόγου, η κίνηση και η δημιουργική έκφραση μέσα από ένα συνθετικό πρίσμα που με επιστημονική επάρκεια αντιστρατεύεται το σκοταδισμό και την επιχείρηση επιστροφής σε ρατσιστικές θεωρίες ταξινόμησης των ανθρώπων, οι δυνατότητες που προσφέρει η Νοηματική για κωφούς αλλά και για ακούοντες, οι παγίδες που προκύπτουν, οι προτάσεις για την ευρεία αξιοποίησή της στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που συνθέτουν την περιεκτική και συνοπτική μελέτη της Ελένης Καβαζίδου.  
Το βιβλίο της αποτελεί απαραίτητο εργαλείο για κάθε άνθρωπο που ασχολείται με την Ειδική Αγωγή, με την Ιατρική, τη Λογοθεραπεία. Αποτελεί σύμμαχο στην προσπάθεια Εργοθεραπευτών, Ψυχολόγων, ψυχοδραματιστών, δραματοθεραπευτών, χοροθεραπευτών, Εκπαιδευτικών, αλλά και για όσους ασχολούνται με τις παραστατικές τέχνες ή φοιτητές σε πανεπιστημιακά ιδρύματα και σχολές που επικεντρώνονται στα ζητήματα της Ειδικής Αγωγής.

Το κείμενό της συμπυκνώνει εργασίες και μελέτες χρόνων βασισμένες σε πηγές της διεθνούς και της ελληνικής σχετικής βιβλιογραφίας.
Περιεχόμενα της μελέτης:
-Βασικές γνώσεις, σκέψεις και αναπάντητα ερωτήματα
-Η Γενεσιουργός Αιτία της Κουλτούρας των Κωφών
-Οι Τοπικές Διάλεκτοι των Κωφών & Η Ιστορική Πορεία της Κοινωνικής τους Διαφοροποίησης
-Η Νοηματική Επικοινωνία: Μέσο διαφοροποίησης ή γεφύρωσης του χάσματος;
-Τα Στάδια Εξέλιξης της Νοηματικής Γλώσσα
-Η Συμβολική Γλώσσα ως αναπόσπαστο κομμάτι της κατάκτησης του έναρθρου λόγου
-Κληρονομική προδιάθεση για προφορική ομιλία
-Ποιά ανάγκη οδήγησε στην ανάπτυξη της Νοηματικής Γλώσσας;
-Βασικά χαρακτηριστικά της ανθρώπινης επικοινωνίας
-Σύγχρονες Μορφές Ανθρώπινης Επικοινωνίας:Γλωσσικά Συστήματα
-Κοινά σημεία προφορικής και νοηματικής γλώσσας
-Ο προφορικός λόγος και η εμπλοκή της κίνησης
-Ο Νοηματικός Λόγος και η Εμπλοκή της Προσωπικής Έκφρασης και του Προφορικού Λόγου
-Λοιπά πραγματολογικά χαρακτηριστικά της Ν.Γ.
-Διαφορές της Νοηματικής με τη Συμβολική Γλώσσα
-Η Νοηματική Γλώσσα ως αυτόνομο Γλωσσικό Σύστημα
-Λειτουργικές Προσαρμογές του Εγκεφάλου με τη Χρήση της Νοηματικής Γλώσσας σε κωφούς και ακούοντες
-Βασικές εγκεφαλικές λειτουργικές διαφορές-ομοιότητες μεταξύ Κωφών και Ακουόντων
-Ομοιότητες και Διαφορές μεταξύ Κωφών και Ακουόντων στη Γλωσσική Ανάπτυξη
-Λειτουργικές Διαφορές μεταξύ Νοηματικής και Προφορικής Επικοινωνίας
-H Περιοχή Wernicke και ο ρόλος της
-H Περιοχή Broca (Broca’s Area) και ο Ρόλος της
-Ενεργοποίηση της Περιοχής Broca στη Νοηματική και Προφορική Επικοινωνία
-Ο Ρόλος της Εγκεφαλικής Νήσου (Insula)
-Ο Ρόλος της Μέσης Ατρακτοειδούς Έλικας (Mid-Fusiform Gyrous, mFG)
-Η «εν λειτουργία» Μνήμη
-Άλλες Προσαρμογές του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος
-Ο Ρόλος της Αισθητηριακής Εμπειρίας και η Οπτική Ευαισθησία
-Η Θεωρία της Φιγούρας και το Νευρικό Σύστημα του αντικατοπτρισμού
-Η Συμβολή του ΝΣΑ στην Κοινωνική και Συναισθηματική Λειτουργικότητα
-Η Συμβολή του ΝΣΑ στη Νοηματική και Προφορική Γλώσσα
-Διαφορές μεταξύ Ελεύθερης, Μεθοδευμένης, Παντομιμικής και Νοηματικής Κίνησης
-Η Επικράτεια του Αριστερού Ημισφαιρίου σε Κωφούς και Ακούοντες
-Ο διπολικός, δίγλωσσος εγκέφαλος
-Κωφός Πληθυσμός: Άτομα με Αναπηρία ή Ανεπάρκεια;
-Social Model of Disability
-Socio/medical Model of Disability
-Ο ρόλος της εκπαιδευτικής κοινότητας
-H Κουλτούρα των Κωφών
-Η Κατάσταση Υγείας των Κωφών
-Η Νοηματική Γλώσσα ως μητρική σε κωφό πληθυσμό
-Κοινωνικές Δεξιότητες & Δραστηριότητες
-Η Νοηματική Γλώσσα στον χώρο της υγείας
-Χρήση της Νοηματικής Γλώσσας ως εναλλακτική μορφή επικοινωνίας σε διάφορους ειδικούς πληθυσμούς
-Εκπαιδευτική Διευκόλυνση με ΝΓ
-Μέσο Διαπαιδαγώγησης και Γενικής Παιδείας
-H Νοηματική Γλώσσα και η γλώσσα του σώματος για διάγνωση της νοητικής και ψυχοκοινωνικής κατάστασης
-Τραυματισμοί Υπέρχρησης Άκρου Χειρός
-Μεθοδολογία Διδασκαλίας
-Σύμβολα, Εικόνες, Κινήσεις και Νοήματα Υφίσταται Διαφορά;
-Κίνηση Χωρίς Νόημα (Αυθόρμητη Κίνηση)
-Εικόνες (Μιμητική Κίνηση)
-Σύμβολα (Χαρακτηριστική Κίνηση)
-Νοήματα (Θεατρική Κίνηση)
-Ποιό το κλειδί και ποιά η παγίδα της Νοηματικής Γλώσσας;
-Συνειρμοί περί Φυσικής Αγωγής
-Βιβλιογραφία
13902040_10153710469726700_999920708_oΗ Ε. Καβαζίδου είναι απόφοιτος του Τ.Ε.Φ.Α.Α. του Α.Π.Θ. με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ειδική Φυσική Αγωγή και Διδακτορικό στο γνωστικό αντικείμενο της Χοροκινησιοθεραπείας και της Διατροφικής Συμπεριφοράς.  Έχει αποκτήσει επάρκεια στη Νοηματική Γλώσσα. Παρουσίασε έρευνές της σε Διεπιστημονικά Συμπόσια, στο Παγκόσμιο Συνέδριο Εκπαίδευσης Κωφών, στο TEDxChania. Υπήρξε στέλεχος της συντονιστικής επιτροπής του Πανευρωπαϊκού Φεστιβάλ Νεολαίας Κωφών και Ακουόντων, καθώς και του αντίστοιχου Ευρωμεσογειακού, ενώ είναι Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Τμήματος Θεάτρου και Χορού του Πολιτιστικού Οργανισμού Μακεδονίας Θράκης «Εσαεί εν Ροή». Μετεκπαιδεύτηκε στην αξιοποίηση διάφορων τεχνικών θεραπευτικής γυμναστικής, φυσικής άσκησης και εναλλακτικής θεραπείας, συστημάτων χορού και εφαρμογών θεατρικού παιχνιδιού-εναλλακτικού θεάτρου.
Εργάζεται ως Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Π/θμιας Εκπ/σης Χανίων με κύριο αντικείμενο την ενίσχυση Καινοτόμων Δράσεων στις θεματικές ενότητες Περιβαλλοντικής Αγωγής, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Αγωγής Σταδιοδρομίας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Τα δυο πουγκιά», του Γιώργου Ηλιάδη, στην Κρήτη της Κατοχής

Ο Μενέλαος Λουντέμης και η Μυρτώ

Η ΚΡΗΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ

Follow by Email